Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 18.3.2025, svátek má Eduard 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK - TV tip

07.12.2012   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK - TV tipJean Paul Belmondo v plné síle, Anna Karinová v plné kráse a režisér Jean-Luc Godard ještě v kondici - byť svérázné.

 

Hned v úvodu je nutno přiznat, že film BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK už v době svého vzniku (rok 1965) vyvolal hodně úvah a sporů. Pravděpodobně tak tomu bude i nyní, kdy ho na své obrazovky zařazuje Česká televize. Zatímco jedni vidí v Godardově díle (vzhledem k politickému kontextu) jeho "nejpokrokovější dílo" (M. Martin) a známý spisovatel Aragon je dokonce označuje za "dílo nadpozemské krásy" mnozí z kritiků a diváků toto nadšení nesdíleli a nesdílejí. Hovořilo se o schválnosti, nepřetržitém atakování diváka slovem i obrazem, o povrchním nahromadění auditivních a vizuálních hříčre bez hlubšího smyslu. Diváku vyber si po zhlédnutí sám na kterou stranu se postavíš.

Hlavním hrdinou filmu není Petříček ale Ferdinand Griffon. Muž žijící v dobře situovaném manželství a se společenským uplatnění. Přesto jednoho dne opustí rodinu i milovanou dcerku s její vychovatelkou. Poté, co se Ferdinand/Petříček začne domnívat, že jeho milenka je zapletena do gangsterské historie s pašováním zbraní se oba rozhodnou pro útěk od civilizace. Osamělý život je ale dlouho nebude bavit a tak se znovu vrátí do civilizace. Ale vrací se i tajemní muži z nepřátelské bandy... Historka končí střílečkou a hromadou mrtvol.

Pokud jsme nyní čtenáře naladili na tradiční gangsterku pak brzy při sledování zjistí, že vše - jako vždy u Godarda - je úplně jinak. Režisérovi nejde o krimi ani o mrtvoly ale chtěl reagovat na svět, který je stále více lhostejný ke zločinu, mučení a lidské bolesti a chladně rozpitvat lidskou necitlivost, jak ji ilustruje například při sledování krutých reportáží z války ve Vietnamu. Zároveň ale upozorňuje, že útěk za absolutním štěstí je jen iluzí, za niž se musí rovněž platit - jak jinak než smrtí.

Jean Paul Belmondo v titulní roli vyvolá okamžitě vzpomínku na jiný Godardův film U KONCE S DECHEM. I tady je hrdinou člověk, jehož okolnosti i vlastní nekonformnost dostanou do konfliktu se zákonem. Ale je tu malý rozdíl - v prvním Godardově filmu šlo o sledovatelný souvislý příběh. Nyní se vlastní děj filmu sleduje jen velmi obtížně. Vlastně jakoby o děj ani nešlo. Jakoby se měly jen vyjádřit pocity, situace a nálady k čemuž výrazně přispívá i trojbarevnost záběrů a dvojznačná hudba. Film je proložen citáty jak z literatury tak i z filmů jiných režisérů, herecký projev je divadelně stylizován a neobejde se bez rozsáhlých monologů.

Divák je jako na houpačce - na jednu stranu sleduje hrdinovo odhodlání bojovat a na druhé straně je vystaven pocitům lhostejnosti a marnosti. Jednou ho situace citově uchvátí, pak je ale nucen snést pasáže bez jakéhokoli emotivního zabarvení. Na jedné straně vnímá svět moderní doby plný nelidskosti a zločinu a na straně druhé svět úzkosti, vnitřního nepokoje, rozumování a částečně i humoru. Prostě jedním slovem kaleidoskop, jak také kdosi film nazval. Či, chcete-li, sled nezávislých obrazů nebo moderní koláž.

Řadu nejasností, které vás při sledování filmu jistě napadnou můžete přejít. Godard se ani nepokouší o logiku a vysvětlení, ale důležitý je pro něj pocit. Nechte se filmem unést, snažte se zážitek při sledování rozumem příliš nekorigovast a pokusit se pochopit Godardovo obrazové poselství. A pokud na konci budete mít pocit, že bláznivý je nejen titulní Petříček/Ferdinand, ale také režisér a konec konců i vy samotní - i to je svérázný dojem z díla, které si už vydobylo své místo v dějinách kinematografie.

Fota: csfd.cz /plakát/, Česká televize (snímky Jean Paul Belmonda a Anny Karinové)
 

 ************************************
BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK
(Pierrot le Fou),
Francie 1965, režie Jean-Luc Godard,
uvádí ČT2 v pondělí 10. prosince od 21,50 hodin

 




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.038 s