Popeleční středaZpověď zapadlého písmáka aneb Co jste nenapsali ve školce, v penzi nenapíšeteNěžné zůstatkyJak zasahuje umělá inteligence do tvůrčího psaní?Meditovat a tvořitTichá domácnost
FOTOPOSTŘEHY: Zajímavosti o českých horáchDesatero smyslů? Copak jich nemáme jen pět?KVÍZ: Jak moc znáte české hory?5 hodin, 2 pokrmy a 1 vítěz, český šampión v Bocuse d’Or Jak být přirozeně krásnější?Kulturní tip: Galavečer filmové hudby v Obecním doměFOTOREPORTÁŽ: Za delfíny do WasiniOde dneška Kunderova Totožnost v audioČeská kultura od Smetany po Formana3 masopustní recepty od Pavla Berkyho BLAHObytí - tři příběhy o zběsilosti lidského bytí Výstava orchidejí probíhá v březnu
Rok 1915. Tehdejší první lord britské admirality, jímž nebyl nikdo jiný než Winston Churchill, připraví akci, jejímž cílem bylo vyřadit z války Turecko tím, že Britové ovládnou strategicky důležité úžiny Dardanely a Bospor a získají tím přístup do Černého moře.
Zájmy britské vlasti má zajistit expediční sbor, složený z vojáků pěti spojeneckých zemí, který je vysazen na ostrově Gallipoli, ohraničujícím strategickou dardanelskou úžinu. Málo známá historie ožívá ve filmu předního australského režiséra Petera Weira z roku 1981.
Peter Weir (slavný již předchozím filmem Piknik na Hanging Rock a později třeba Zelenou kartou či Truman Show) vypráví o skupince mladých australských chlapců, skoro ještě kluků, kteří se nechají zlákat naivními představami "čestného vojenského zápolení". Před nimi je útěk z nudy domova, vojenská kariéra a také je láká dobrodružství. Tito dobrovolníci projdou složitým výcvikem v Egyptě a hned se, jako nezkušení nováčci, ocitnou přímo v krvavém gallipolském bojišti. Jejich rytířské ideálly berou ihned za své a oni poznávají skutečnou tvář války, která se vzhledem k neústupnosti anglických důstojníků stala nesmyslnými jatkami v nichž položilo život tisíce vojáků.
Ústředními postavami příběhu jsou dva přátelé a zároveň soupeři na běžecké dráze Archie a Frank (Mark Lee a dnes slavný Mel Gibson). K nim se přidávají kamarádi, soupeřící spolu třeba v jízdě na koni či v boxu. Ti všichni podlehli ošidné touze po dobrodružství a hrdinských činech, rádi by oživili své chlapecké sny o "hře na vojáky." Weir postavil příběh na kontrastu mezi úvodní idylickou částí života v Austrálii a drsností válečného masakru. Film spolkl značné finanční náklady a režisér jej dlouho připravoval. Výsledek překvapil precizností a velkorysostí, s níž je historická akce zobrazena a také tím, že velice zdařile se podařilo prokreslit charaktery skupinky hlavních postav. Tím, že scénář vychází ze skutečné historické události, získává film další rozměr. Dodnes patří k nejpůsobivějším protiválečným snímkům o čemž svědčí jak úspěch u diváků tak i 9 australských filmových cen.
Pro citlivé diváky je nutno připomenout, že pasáže z dardanelské fronty tvoří jen malou, závěrečnou část filmu. Je tak dost času na psychologii jednotlivých chlapců i na ukázání scenérií včetně vyprahlého a pro nás tak vzdáleného australského vnitrozemí (pozoruhodná kamera Russella Boyda).
Pro historicky založené čtenáře je ještě možno připomenout, že invaze byla nedostatečně připravena a chyběl jí moment překvapení. Podceňovaní Turci dobře využili skalnatý terén a vytvořili v něm prakticky nedobytné opevnění. Téměř púlroční boj se nakonec ukázal jako zbytečný. Byl to neúspěch, který měl pro Dohodu v oblasti Balkánu velmi citelné politické a vojenské důsledky a ovlivnil celý další průběh války. Ačkoli právě australští a novozélandští vojáci bojovali v srpnové ofenzívě s nevídaným hrdinstvím proti turecké přesile, neschopností anglického generála byla jejich oběť promarněna. Gallipoli se stalo ve vzdálené Austrálii národní legendou a mj. přispělo i k uvolnění těsných svazků s britskou metropolí.
Foto: gallipoliexperience.com, theblurd.com.au
**********************************************************
GALLIPOLI)
Austrálie 1981, režie Peter Weir,
uvidíte ve středu 30. ledna od 23,20 hodin na ČT1
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.