Popeleční středaZpověď zapadlého písmáka aneb Co jste nenapsali ve školce, v penzi nenapíšeteNěžné zůstatkyJak zasahuje umělá inteligence do tvůrčího psaní?Meditovat a tvořitTichá domácnost
KVÍZ: Prověřte své znalosti o českých panovnícíchFOTOPOSTŘEHY: Zajímavosti o českých horáchDesatero smyslů? Copak jich nemáme jen pět?5 nejčastějších výmluv, proč něco neudělámeSkoky do neznáma ve Švandově divadleFOTOREPORTÁŽ: Pekelná kuchyně, hroši a dunyKVÍZ: Jak moc znáte české hory?Únorové knižní okénko5 hodin, 2 pokrmy a 1 vítěz, český šampión v Bocuse d’Or Kulturní tip: Galavečer filmové hudby v Obecním doměJak být přirozeně krásnější?FOTOREPORTÁŽ: Za delfíny do Wasini
Zase jednou sáhneme do české klasiky šedesátých let. Proto, že jde o vynikající film a také proto, že je to první, mimořádně úspěšný film Juraje Hertze (1934-2018), který odstartoval jeho dlouhou a mimořádnou kariéru.
Podezřelým může také být sklerotický pacient Zima (Josef Vlček), jenž seděl na lavičce přímo naproti pokoji, kde se vražda odehrála, musel vraha vidět vcházet i vycházet z pokoje a při policejním výslechu si na nic nepamatuje. Ten však z podezření vypadne, protože hned v noci je sám zavražděn a jeho mrtvola za podivných okolností zmizí z pokoje.
Policejní vyšetřovatelé (Václav Lohniský a Stanislav Zindulka) jsou bezradní. Narážejí na složitou síť vzájemných vazeb mezi lékaři. Na povrch vyplouvají dlouho skrývané záště, závist, ale i zákulisní boje o moc, postavení i úspěch jak v zaměstnání tak i u žen. V tomto okamžiku už divák nemůže čekat klasickou detektivku, kdy policie vše vyřeší (často za pomoci náhody a dnes i s užitím nejmodernějších vyšetřovacích metod). Do soukolí hledání pachatele vstupují podle románu Hany Bělohradské i podle filmu Juraje Herze jiní „vyšetřovatelé“. Jedním z nich je amatérský astrolog a nemocniční pacient Hejna (Eduard Kohout), který na to jde s astrologií a to na základě postavení planet. Mars totiž právě vstupuje do znamení Raka. A Mars je zlý! Nezávisle na něm pak odhalí pravdu i vraha doktorka Nováková, když listuje v posledních Hahnových záznamech.
Hertzův fim přišel do kin v době, kdy vydávala své plody česká nová vlna a kritika v superlativech skloňovala jména dílech Menzela, Chytilové či Formana. S nimi se sice Herz podílel na „perličkách na dně“, krátkých filmech podle Bohumila Hrabala, ale jeho středometrážní snímek SBĚRNÉ SUROVOSTI se nakonec do celovečerního povídkového filmu nedostal a promítal se jako předfilm před jiným filmem. Dnes, kdy je stále k dispozici v nabídce Asociace českých filmových klubů se ukazuje, že patří k jednomu z nejlepších hrabalovských filmů, jaké byly natočeny.
ZNAMENÍM RAKA se Herz dostal trochu mimo rámec nové vlny. Zvolením žánru i zpracováním nakročil k divácky vděčným filmům, podle kritiky blíže „komerci“ (co je na ní špatného, když se umí?). Přesto do svého filmu dokázal dostat hlubší psychologický ponor do vypjatých vztahů mezi lékaři a povýšit tak detektivku na psychologickou kriminální studii. Původní detektivní zápletka zde zcela ustupuje do pozadí ve prospěch zápletky psychologické s širokým propletencem komplikovaných mezilidských vztahů. A nejen to, ve své době se až nečekaně silně projevila společenská kritika. V každém případě je to dílo hodné velké pozornosti a to i po řadě desetiletí od jeho vzniku.
Foto: plakát - csfd.cz, obrázek z filmu (Lubomír Černík + Míla Myslíková) - televize.cz, Karla Chadimová a Václav Halama - csfd.cz
Copyright © 2001 -
2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.