Tuhle matematickou premisu si vzal do základu svého románu italský fyzik
Paolo Giordano a román i film nesou název
OSAMĚLOST PRVOČÍSEL. Román se stal světovým bestsellerem. V zemi svého původu v Itálii byla autorova prvotina dokonce srovnávána s prvním románem Alberta Moravii (LHOSTEJNÍ, 1929).
Hrdinové knihy a filmu jsou taková lidská "prvočísla". Životní prvočísla. Jejich život charakterizuje jedna věta z románu:
"Rozhodnutí uděláme během pár vteřin a jejich důsledky pak neseme po zbytek života."
Stejně jako dvě prvočísla žijí vedle sebe dva životní outsideři - zranitelná Alice (
Alba Rohrwacherová) a její neméně introvertní kamarád Mattio
(Luca Marinelli). Jako prvočíselná dvojčata, určená žít osamělý život,
jsou Mattio s Alicí "osamělí a ztracení, vzájemně si blízcí, ale ne dost, aby se skutečně dotkli jeden druhého."
Tak charakterizuje své hrdiny autor knihy, jejíž překlad před sedmi léty (nakl. Odeon) figuroval na předních příčkách prodejnosti knih v ČR. Život obou "prvočísel"
ovlivnily v dětství dvě tragické události, které v každém z nich zanechaly trvalé stopy. Alice se snaží vzepřít despotickému otci a nebaví ji stát se závodnicí na lyžích - maličkost pak rozhodne o tom, že si následky ponese celý život. Mattio se zase stydí za svoji mentálně zaostalou sestru a nechce ji vzít na večírek ke kamarádovi - a má na celoživotní problém zaděláno. Jak oba mladí dospívají tak se zdá, že se jejich osudy nezvratně vzájemně proplétají...
Román zabírá osudy hrdinů po dobu
25 let a je rozdělen chronologicky do kapitol. Podle jedné z recenzí se režisér filmu postupného zřetězení příběhů vzdal a používá flasbecky - skoky v čase, což může ztížit divákovi pochopení - prolínají se útržky z dětství, dospívání i současnosti a je prý náročné si konečný útvar sestavit pokud neznáte knihu. Divák zvyklý na
moderní způsob vyprávění by však neměl mít problém - režisér užil moderní formu vyprávění, používá fragmenty, elipsy a flashbacky a klade
silný důraz na zvukovou i obrazovou expresivitu.
Většinou máme ve filmech hrdiny bez bázně a hany, nebo hrdiny, s nimiž můžeme soucítit, prožít jejich případné problémy. Osudy Alice a Mattia - říká kritika - jdou však jaksi
mimo nás, míjí nás, opravdu jako dvě prvočísla.
Film drží herecké výkony zatím málo známé
ALBA ROHRWACHEROVÉ - nar.
27.2.1979 ve Florencii a debutujícího
LUCA MARINELLIHO.
Z dalších hereckých tváří je nejznámější
ISABELLA ROSSELLINIOVÁ - letos v červnu jí bude 64 let (18.6.1952). Zde vytváří menší roli matky Mattia.
Isabella je jedním ze tří dětí italského režiséra a tvůrce neorealizmu
Roberta Rosselliniho a švédské herečky
Ingrid Bergmanové. Má bratra
Roberta, který se živí jako finanční poradce a nyní i jako filmový producent a sestru
(dvojče) Isottu, která je profesorkou literatury v rodné Itálii. Začínala jako
novinářka, pak slavná
modelka, poté sňatek se světozámým režisérem
Martinem Scorcesem /Scorsisim/. Svazek jim vydržel tři roky do r.1982, pár měsíců po rozvodu si vzala německého
modela Jona Wiedemanna, s kterým vydržela do roku 1986. V roce 1982 uzavřela exkluzívní smlouvu s francouzskou
kosmetickou firmou Lancôme (LANKOM a posléze si založila i
vlastní kosmetickou firmu. Po několika rolích ve filmu z ní mezinárodní hvězdu učinila úloha záhadné barové zpěvačky Dorothy v postmodernistickém thrilleru
MODRÝ SAMET. S jeho režisérem
Davidem Lynchem si při natáčení padli do oka a po několik let byli partneři.
V létě
1994 pobývala v České republice při příležitosti natáčení životopisného snímku o Ludviku van Beethovenovi
NEHYNOUCÍ LÁSKA (r. B. Rose), v němž ztělesnila uherskou hraběnku
Annu Marii Erdödyovou, jednu z milenek geniálního skladatele, kterého ztvárnil
Gary Oldman. Ten se po natáčení stal
přítelem Isabelle a vystřídal Davida Lynche. V roce
2003 navázala spolupráci s výlučným
kanadským režisérem Guyem Maddinem, v jehož filmu NEJSMUTNĚJ&SÍ HUDBA SVĚTA ztělesnila beznohou majitelku pivovaru, sponzorující titulní soutěž. Z posledních jejích filmů připomeneme jen role matek ve filmech
MILENCI č
i JAKO CHMÝŘÍ PAPELI&SEK.
Jako režisérka pro Sundance Channel vytvořila seriál
ZELENÉ PORNO, v němž ve zhruba minutových epizodách ztělesnila různé zástupce říše hmyzu a předváděla jejich milostné hrátky.
Režisér SAVERIO COSTANZO - 36 let - nar. v Římě studoval ve Spojených státech a tam také pracoval jako kameraman. Toto je jeho čtvrtý film. Před dvěma lety do jeho filmografie přibyl dramatický thriller
HLADOVÁ SRDCE.
Film
OSAMĚLOST PRVOČÍSEL kromě výlučných a v podstatě ze společnosti vydělených hrdinů -
outsiderů života má i další osoby nepřizpůsobivé. Alicin otec se zbavuje mučivé viny za neštěstí dítěte, Alicin šéf má traumu z nenaplněného otcovství, Mattiova matka nedokáže dítěti odpustit a milovat ho. Mattiův spolužák Denis má nenaplněné homosexuální ambice, a Soledad, somálská hospodyně je nucena žít v pro ni nezmámé zemi.
OSAMĚLOST PRVOČÍSEL je film o celoživotním přátelství, o osamělosti, o scházení se a rozcházení dvou lidí, kteří nemohou být spolu, ale pořád jeden o druhém ví, i když se schází každý den nebo jednou za sedm let. Tohle je
film o pravém přátelství a souznění jedinců, kteří se nemohou vyrovnat se sebou samými. Režisérovi se podařilo
intenzivně přiblížit okamžiky úzkosti, strachu, ale i ojedinělé intimity.
***************************************
OSAMĚLOST PRVOČÍSEL
(La solitudine dei numeri primi)
Itálie, SRN, Francie 2010, režie Saverio Costanzo
uvádí ČTart v úterý 15. března od 21,10 hodin