Jan Kameníček (
http://jankamenicek.cz/) sice už zůstane
významným reprezentantem české literatury jako takové, donedávna však ještě tomuto žánru neholdoval. Muselo se to změnit - a pochybuji, že slovo MU-SE-LO akcentuji nevhodně. Proč o tom pochybuji? Z toho důvodu, že u Jana Kameníčka se bezpochyby - a jako už v mnoha životních situacích předtím - nejednalo jen a pouze o nějaké racionální a ryze prokalkulované rozhodnutí.
I když... Je to ekonom Tomáš Sedláček, kdo nás přece už asi deset let učí, že racionálno a emotivno žijí v podstatě jen jedním jediným levelem, a to na rozdíl od (čertovského) zla a (božského) dobra, byť i dobro a zlo se někdy až hrůzně doplňují...
Ono je tomu ale v podstatně podobně i při rutinním rozdělováním knížek na práce pro děti, pro mládež a pro dospělé; a věru ne vždycky má podobné kádrování smysl. I povíme si už vzápětí o podobném případu. Na světlo světa jej vloni a v pevných, ba omyvatelných deskách vysvobodilo
nakladatelství Verbum novum a patnácti obrázky jej k některým dalším mimoděložním sférám přesunula kreslířka Kateřina Kvapilová, tvůrkyně Kameníčkovým příběhem i výslovně zmiňovaná hned na stránce šest.
Knížka se jmenuje
O Lucifírkovi a
sestává ze sedmi hutných, jazykově precizně odvyprávěných kapitol, kde hrají roli (i třeba vedle parního vlaku) například také jen zdánlivě obyčejné tři věci jménem voda, sůl a chleba. - Že
ten part ale není tak obyčejný, už vás možná napadlo, a že kniha Jana Kameníčka již vůbec nezůstala pouze „obyčejnskou“ či obyčejnou a další dětskou knížkou, jste rovněž vytušili. Myslím si, že máte pravdu.
Jedná se o
poměrně sofistikovanou alegorii s některými poučeními a interpretací tady může být hned několik (tak jako u většiny uměleckých děl), přičemž nejméně jednu z těchto interpretací bych nazval interpretací křesťanskou. Avšak
živě odvyprávěný kameníčkův příběh funguje, obstojí a stojí za to i sám o sobě, sám uvnitř sebe a sám pro sebe.
Jan Kameníček: O Lucifírkovi.
Ilustrovala Kateřina Kvapilová.
Odpovědná redaktorka Kateřina Urbanová.
novum 2016. 44 stran. ISBN 978-80-905137-2-3