Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 18.3.2025, svátek má Eduard 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


TENKÁ ČERVENÁ LINIE – TV tip – Každý bojuje svoji vlastní válku

30.06.2023   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

TENKÁ ČERVENÁ LINIE – TV  tip – Každý bojuje svoji vlastní válkuTěžko hledáte v programech televizí n+ějaký skutečhně kvalitní film? Jedno z mimořádných filmových děl nyní uvede program AMC. Hned v úvodu však řekněme, že nejde o film pro každého a že ne každý s ním bude souznít. O tom, jestli podobné tříhodinové drastické, ale i myšlenkově bohaté dílo, patří na televizní obrazovku můžete diskutovat po jeho zhlédnutí.



Válečných filmů vyprodukoval Hollywood více než dost. A nejen z té druhé světové. Někdy to byla oslava amerických hrdinných chlapců, jindy pohled do zázemí bojové linie s naznačením osobních příběhů jednotlivých bojujících vojáků, později pak vyjádření traumat, které si vojáci přinesli domů a které jim znemožňují civilní život. Koncem devadesátých let se v kinech objevily dva pozoruhodné filmy s válečnou tématikou – Spielbergův snímek ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA a film Terrence Malicka TENKÁ ČERVENÁ LINIE. Není snad dvojice, která by se mohla lišit více. Zatímco „Ryan“ byl zjevně určen pro velké množství diváků v kinech a až sentimentálně vydírá slzičky nad ubohým vojáčkem, jemuž pomoci musí celé Spojené státy, Malickův film nikoho nešetří, nijak se nepodbízí. Snad právě naopak – ukazuje sice válku v té „pravé“ podobě, ale jde mu o víc než jen o její odsudek, případně o osudy těch, jimž bylo souzeno se do bojů vrhnout.

V tříhodinové fresce se Malick inspiroval částí bojů o ostrov Guadalcanal v oblasti &Salamounových ostrovů v jižním Tichomoří. Podkladem mu byl román přímého účastníka těchto bojů – spisovatele  Jamese Jonese (1921-1977). Bitva o ostrov se odehrála na přelomu let 1942 a 1943 a film věrohodně a realisticky ukazuje útok skupiny amerických vojáků proti postavení Japonců na vrcholu kopce, kde vybudovali téměř neprostupné opevnění, z něhož bez problémů kontrolují situaci od vylodění amerických vojsk. Malick si neklade otázku proč k této nesmyslné řeži došlo, ani proč ctižádostivý plukovník Tall (Nick Nolte) posílá „své“ vojáky do zjevné zkázy. Až na drobné okamžiky se také film nezajímá o osobní život chlapců v uniformách (vyniká až kýčovitá retrospektiva o rozpadlém manželství vojína Bella (Ben Chaplin).
Nick Nolte jako podplukovník Tall

TENKÁ ČERVENÁ LINIE v podstatě nemá příběh. Vojáci se vylodí, bojují a umírají, nakonec zdecimovaní přežijí a odjedou zpět. Stejně tak nemá hlavního hrdinu. Tyto chybějící linie jsou však nahrazeny něčím jiným, co film povyšuje do sfér umění. Jde o obecnější rovinu – jak napsal Ondřej Štingl v Lidových novinách v březnu 1999: „Objektem režisérova zájmu je lidstvo, reprezentované vojáky z roty Charlie, lidstvo, vnímané jako jeden organismus.“ I proto jsou vojáci jeden jako druhý – pod helmami a ve vysoké trávě je nemožné je odlišit. Proto je s podivem, že na podobné role si Malick dokázal vybrat plejádu slavných hollywoodských herců – od již jmenovaných přes Seana Penna, Adriena Brodyho, George Clooneyho, Johna Cussacka, Woody Harrelsona, Jima Caviezela, Jareda Leta až po Johna Travoltu v roli brigádního generála Quintarda.  
Sean Penn jako starší seržant Welsh

A ještě jedna na první pohled ne příliš patrná linie se tu rýsuje – je jí vztah lidí k divukrásné přírodě. Zatímco příroda si zachovává svoji tvářnost, lidé ji nesmyslným válčením nejen ničí. Oni ničí i sami sebe jako jeden z výtvoru této přírody a, chcete-li, také jako výtvor Boha. Ne nadarmo zde padá slovo Bůh – vojáci se k němu často obracejí ve chvílích zoufalství, v době, kdy již nebojují z nějakých vlasteneckých důvodů, ale jen a jen za vlastní přežití. Právě tyto úvahy, které ve filmu zazní (někdy naivní, jindy zkratkovité, někdy ale až esejisticky přesné, tvoří další linku v mimořádném Malickově filmu. „Pro Malicka existují světy dva“ – jak napsal Ondřej Zach ve Filmu a době 2/1999– „ten „normální“ či ideální (obrazově ovšem spíše idylický) a ten válečný, v němž se každá živá bytost stává součástí celkového šílenství (jako například had v trávě, který tu není součástí přírody, ale symbolem celkového ohrožení.“
Film TENKÁ ČERVENÁ LINIE byl oceněn hlavní cenou Zlatým medvědem na MFF v Berlíně, režii i kameru (John Toll) ocenil kruh newyorských filmových kritiků a Akademie ho poslala se sedmi nominacemi do boje o Oscara. Tuto sošku nezískal žádnou – zjevně jde o film, který se natolik vymyká hollywoodské tradici, že ho zdejší vládci nevidí příliš laskavě. Dejme ještě jednou slovo Ondřeji Zachovi: „Malick, daleko méně přesvědčený o jakékoliv možnosti dát válce smysl, ústy vojína Witta (Jim Caviezel) opakovaně tvrdí, že musí existovat svět za tenkou červenou linií – svět, který na rozdíl od války dává smysl.“
 
******************************************
TENKÁ ČERVENÁ LINIE
(The Thin Red Line), USA 1998, režie Terrence Malick,
uvádí AMC ve čtvrtek 6. července od 20,00 hodin





 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0283 s