Pojďme nejprve ke zmíněnému festivalu
v Cannes, kde na Zlatou palmu kandidovala dvě díla –Trierův film o zániku světa a právě Malickův STROM ŽIVOTA. Ten je na rozdíl od předchozího filmem o vzniku světa při velkém třesku někdy před 14 biliony let. Zdaleka však není jen o tom, jak uvidíte. MELANCHOLIA se nakonec musela spokojit s cenou za herecký výkon pro Kirsten Dunstovou. Po skandálu na tiskovce Larse von Triera z Cannes vyhnali, Terrence Malick raději nepřijel. Získal sice
za STROM ŽIVOTA Zlatou palmu i ocenění filmové kritiky, ale tento texaský, prý plachý samorost, asi nechtěl riskovat, co by mu po jeho filmu řekli diváci.
Názory na film STROM ŽIVOTA jsou natolik
protikladné, že je obtížné najít jakýsi neutrální střed. I na internetu si můžete najít nespočet polemik - názorů podporujících jak genialitu tvůrce a oslavujících film tak i naprosté odsudky. Pokusme se alespoň ve stručnosti podívat na oba názory:
Brad Pitt a Laramie Eppler (syn L.R.)
V katalogu z festivalu v Karlových Varech, kde byl posléze film uveden, se dočtete, že STROM ŽIVOTA je
"velkolepou poemou zachycující koloběh života i detaily, které ovlivňují, jakými se staneme lidmi." Ukazuje to na
příběhu jedné farmářské rodiny z 50. let, resp. na zrání chlapce Jacka (v podání
Seana Penna). Rodina žijící na americkém předměstí má tvrdého otce - hraje ho nečekaně
BRAD PITT, matku (v podání nepříliš známé
JESSICY CHASTAINOVÉ) a tři syny, z nichž později jeden tragicky zemře. Jack se v krizi středního věku pomocí vzpomínek na dětství (v dětství ho hraje Hunter McCracken) snaží vyrovnat s traumatizují otcovou výchovou, s bratrovou smrtí i se svojí vlastní existencí. V postavách Jackových rodičů se střetávají
dva životní principy, které jsou sice protikladné, ale vzájemně se doplňují - tyranský otec a láskyplná matka. Tohle by byl v podstatě ještě "normální" biograf přijatelný pro většinu publika, byť podle názorů trochu "uspávající".
Jenže Malick dává do svého filmu mnohem více. Hned asi po půlhodině projekce nastane velký výbuch,
podíváte se do "lůna vesmíru." Před vašima užaslýma očima se začne odvíjet
příběh vzniku světa od počátečního Velkého třesku před 14 biliony let, přes narůstání sluneční mlhoviny a utváření Země někdy před 4,5 biliony let, dojdeme k známkám prvních, samostatně fungujících forem života v prehistorickém období 160 milionů let. Dočkáte se i vlády dinosaurů na planetě a postupného růstu života. Tohle už řada diváků v Karlových Varech nevydržela a kino opouštěla. Pak se opět Malick vrátí k příběhu rodiny. Další pecka v podobě Smetanovy MÉ VLASTI, doprovázející zrání teenegera - ta k dalším odchodům z kina přispěla. Alespoň tak to popsala Irena Hejdová v obsáhlém článku ve festivalovém deníku.
Jessica Chastainová a Hunter McCraken
Buďme však optimističtější - berme STROM ŽIVOTA jako
hledání toho, co je pravda, co je pomíjející, co trvá věčně a co je nekonečné. Berme jej jako symfonii, jako senzuální film propojující velkoryse podanou alegorii o vzniku světa se skromným příběhem, který klade důraz na intimní detaily. V jednom životě se pan Jack O´Brian (Sean Penn) snaží uspořádat otázky o svém vztahu k otci a k disciplině, o lásce k matce, vyrovnává se smrtí svého bratra, ale také s vlastními pochybami a otázkami víry.
"Dětská mysl je nezmapovaná oblast," přiznali na tiskovce producenti.
Jackův příběh je vyjádřen na pozadí ohromné krásy a ozvěny rytmu ze samotného vesmíru. Jeho lidské boje se stávají součástí ohromných tvůrčích a destruktivních sil vesmíru, začíná cítit spojení s hvězdným prachem či prehistorickými tvory, kteří kdysi putovali po Zemi. Snímek nám předkládá příběh o tom,
jak láska vyplývá ze života a život z lásky.
Pochopitelně že velkou roli má ve filmu
otázka Boha. Sám režisér Malick je hluboce věřící, ale jeho víra není nijak dogmatická - připouští třeba evoluci. I tady - podle festivalového deníku z Karlových Varů řada diváků prohlašovala
: "Ten film museli financovat nejspíše jehovisté nebo scientologové." Biblické motivy ve filmu najdete určitě v příběhu tyranského otce a láskou překypující matky, ale také ve
střetu viny a trestu, k němuž jsou užívány citáty z Knihy Jobovy. Katalog Karlových Varů dokonce položil otázku:
"Můžeme se pomocí kinematografie přiblížit k Bohu?" Nebo jde o
„abstraktní polemiku s Bohem“, jak píše Filmový přehled?
Není zde prostor více rozebírat rozpory filmu i jeho přijetí. Pokud nejste již zahlceni růzností názorů, pak vězte, že to hlavní teprve přijde při a po filmu. Většinou filmy hodnotíme škálou
líbil - nelíbil, případně
rozuměl - nerozuměl. Vojtěch Rynda doporučuje ve své recenzi spíše variantu
přijal - nepřijal...
Sean Penn a Joana Goingová
Na závěr
pár citátů kladných:
-
hvězdně obsazený snímek je poctou životu, přírodě a světu kolem nás, jenž se nám odhaluje jako symfonie – distributor Film Europe
- p
říběh o hledání věčnosti, pevného bodu ve vesmíru však nestojí na hvězdách nýbrž na kráse... - Mirka Spáčilová
-
tvrdit, že STROM ŽIVOTA je podívaná pro věřící je hodně zjednodušené. Je to film, jenž přináší otázky, které si někdy během života klade každý vnímavý člověk, a dělá to způsobem dosud nevídaným - Darina Křivánková
-
Život, smrt, smysl existence, rodina, nebe, peklo, ráj, zrození a zánik světa - ČSFD
-
STROM ŽIVOTA je báseň, která téměř nepotřebuje slova, báseň, po níž se dá následující ráno - a každá další rána - říci jedině Amen. Amen - z mé strany dokonáno jest - vaše přijetí či nepřijetí - to už záleží jen a jen na vás – Vojtěch Rynda.
Režisér a scénárista Terrence Malick

*30. 11. 1943 - syn texaského naftaře, vystudoval filozofii na Harvardu a pracoval jako novinář a učitel. Pak vystudoval film na Americkém filmovém institutu a začal psát scénáře. Patří k těm filmařům, kteří točí filmy s dlouhými prodlevami, ale každým svým dílem mimořádně zaujme. Před STROMEM ŽIVOTA natočil
pět filmů, všechny však získaly řadu cen a byla jim věnována velká pozornost kritiky. Pozornost vzbudil už filmem
ZAPADÁKOV (1973) o dvou uprchlících před zákonem vraždících nevinné lidi. Po delší odmlce natáčí svůj nejlepší film - vysoce ceněné drama osudové lásky z prostředí námezdních zemědělských dělníků
NEBESKÉ DNY (1978) s Richardem Gerem a Samem Shepardem. Roztrpčen komerčním neúspěchem filmu se Malick stáhl do ústraní. K režii se vrátil až v roce
1998 válečným filmem z bojů o Quadalkan
al TENKÁ ČERVENÁ LINIE se Sean Pennem jako drsným seržantem Welshem. Opět po přestávce - v roce
2005 přichází s filmem
NOVÝ SVĚT – což je konfrontace dvou civilizací při kolonizaci Ameriky a zároveň historické drama o velké lásce důstojníka (Collin Farell) k indiánské princezně Pocahontas.
STROM ŽIVOTA je jeh
o šestým filmem. O rok později připojil ke své filmografii poetické romantické drama
K ZÁZRAKU o dvou nevěrných manželech, kteří hledají útěchu u kněze s Benem Affleckem a Olgou Kurylenko. Novější filmy Terrence Malicka se již do naší distribuce nedostaly.
Fota: csfd.cz, superlightme.com, totalfilm.cz
*************************************************
STROM ŽIVOTA
(The Tree of Life)
USA 2010, režie Terrence Malick
uvádí FILM BOX PREMIUM ve středu 10. února od 18,45 hodin