Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 17.3.2025, svátek má Vlastimil 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


LUDVÍK BAVORSKÝ – historický epos Luchina Viscontiho

24.05.2019   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

LUDVÍK BAVORSKÝ – historický epos Luchina ViscontihoPostava posledního bavorského krále Ludvíka II. (1845-1886) českým divákům možná mnoho neřekne, ale ve své zemi je obklopena romantickou aureolou. O jeho životě a smrti dodnes koluje řada protichůdných dohadů, což vedlo několik tvůrců k natočení životopisného filmu. V roce 1972 se toho úkolu ujal vynikající italský tvůrce Luchino Visconti a vytvořil obdivuhodné velkolepé dvoudílné dílo, kterému by slušelo velké plátno kina spíše nežli televizní obrazovka. Ta je však jedinou možností jak se s tímto mimořádným zážitkem setkat.
 




Ludvík II. byl tragickou postavou své doby. Na trůn nastoupil příliš mladý a o vládnutí neměl přílišný zájem. O to více ho lákalo umění. Jak o něm řekl režisér: „Byl to Medici z druhé poloviny 19. století... žil mimo svou dobu, ale jeho život byl mimořádný, byla to nadprůměrná osobnost, která se vymykala běžným měřítkům, byl to renesanční vladař a stal se obětí intrik, možná i svého neukojeného velikášství.“  Všeobecně se soudí, že Ludvík, poslední bavorský král, byl blázen. „To není pravda,“ odporuje Luchino Visconti „měl jasnou mysl.“ Také se tvrdí, a koluje o tom mnoho dohadů, že spáchal sebevraždu utopením v jezeře případně, že se stal obětí palácového převratu. Právě pro tuto nejednoznačnost ponechal Visconti okolnosti Ludvíkovy smrti nevyjasněné.

To, co režiséra fascinovalo, byl vztah Ludvíka k hudbě, zvláště k dílu Richarda Wagnera. Ta ho fascinovala již v dětství, kdy jako chlapec zhlédl představení Lohwengrina. „Za to, že existuje Wagner, vděčíme Ludvíkovi II.,“ řekl režisér, ale také nezapomněl dodat, že Wagnerův vztah ke svému mecenáši byl velice chladný. O tomto vztahu pojednává především první část filmu.

Helmut Berger
Mladý král byl bezbrannou bytostí. odmítal válčit a rád by žil mimo skutečnost, jen uprostřed svého dvora a svých věrných. Druhá část snímku se soustřeďuje na Ludvíkův milostný vztah k jeho sestřenici, rakouské císařovně. Ten však nikdy nedošel naplnění. O to více filmem probleskuje Ludvíkův vztah k mužům, byť pojednaný velice decentně.

V díle geniálního režiséra Luchina Viscontiho, potomka šlechtického rodu, se vedle světoznámých děl jako ROCCO A JEHO BRATŘI, GEPARD či HVĚZDY VELKÉHO VOZU, představuje LUDVÍK BAVORSKÝ po SOUMRAKU BOHŮ (1968) a SMRTI V BENÁTKÁCH (1970) poslední část „německé trilogie. "Jestliže v SOUMRAKU BOHŮ sledoval Visconti rozklad rodiny v pokušení moci, v LUDVÍKU BAVORSKÉM vyprávěl příběh vzestupu a pádu muže, pro kterého byla moc až na posledním místě,“ napsal Aleš Říman. .

Romy Schneiderová, Helmut Berger
Do titulní role obsadil režisér ze SOUMRAKU BOHŮ osvědčeného Helmuta Bergera, v dalších rolích se setkáte s Trevorem Howardem jako Wagnerem, Silvanou Manganovou jako jeho ženou a Romy Schneiderovou jako císařovnou Alžbětou. Ve filmu vyniká Viscontiho nákladná péče o každý detail, počínaje hereckým ztvárněním přes dokonalé a věrné kostýmy a rekvizity. Natáčelo se na autentických místech (kamera Armando Nannuzzi). Mimořádný význam má ve filmu barva, která má výrazně dramatickou funkci a pomáhá vyjádřit Ludvíkův duševní stav.

Postava Ludvíka II. inspirovala již v roce 1955 režiséra Helmuta Käutnera k natočení filmu LUDWIG II: GLANZ UND ENDE EINES KÖNIGS. V roce 1972 natočil v Německu Hans Jürgen Syberger druhou německou verzi filmu, která se dostala do kin před Viscontiho dílem. Pod názvem LUDVÍK II. BAVORSKÝ možná znáte i nejnovější verzi v režii Marie Moelle a Petera Sehra (Německo 2012).  

********************************** 

LUDVÍK BAVORSKÝ (Ludwig II.)
Francie, Itálie, západní Německo 1973
režie Luchino Visconti
uvádí ve čtvrtek 30. května ČT art, 2. díl pak ve čtvrtek 6. června opět ČT art

 
 
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0494 s