Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 10.2.2025, svátek má Mojmír 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Poslední přání: Jak na něj?

31.01.2024   Monika Škubalová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Poslední přání: Jak na něj?

Eutanázie sice není v našem právním systému možná, přesto můžeme jako pacienti do jisté míry ovlivnit postupy poskytovatelů zdravotní péče v předvídaných situacích. Nazývá se koncept dříve vysloveného přání a zasahuje do oblastí medicínsko-právního rámce a etických úvah, neboť umožňuje člověku vyjádřit svou vůli předem pro případ, že by se ocitl v situaci, kdy nebude schopný rozhodovat o poskytnutí či odmítnutí zdravotní péče.

Často se setkáváme s negativním stanoviskem v dříve vyslovených přáních, která reflektují odmítnutí určitého typu léčby udržující život, typicky označované jako „do not resuscitate“ (neresuscitovat), což je vyjádření pacientovy vůle odmítnout kardiopulmonální resuscitaci v případě zástavy srdce.

Realita v praxi

Zákon o zdravotních službách stanovuje podmínky, které musí takové dříve vyslovené přání splňovat, aby mohlo být lékařem respektováno. Písemná forma s ověřeným podpisem pacienta je základním kamenem, a současně musí obsahovat informace o následcích takového rozhodnutí. Existují dvě cesty, jak takové přání zohlednit - buď je písemně zaneseno, ověřeno a uloženo u poskytovatele zdravotní péče, nebo se může pacient vyjádřit přímo během hospitalizace, kdy je takové vyjádření zaznamenáno a podepsáno relevantními osobami.

Omezení a etické aspekty

Zákon také stanoví situace, kdy nelze takové dříve vyslovené přání respektovat, například pokud by vedlo k aktivnímu ukončení života nebo ohrozilo ostatní osoby. Specifická praxe ohledně takových přání zůstává komplikovaná, zejména v situacích, kdy není přímý přístup lékaře k dokumentaci obsahující takové vyjádření.

Ústavní soud a posun vnímání

Nedávné rozhodnutí ústavního soudu z července 2023 se zabývalo odmítnutím lékaře resuscitovat pacientku po srdeční zástavě. Toto rozhodnutí zdůraznilo potřebu komunikace lékařů s pacienty a rodinou jako klíčového prvku lékařské praxe.

Dříve vyslovené přání je v medicíně zásadním nástrojem, avšak i přes legislativní rámec vyžaduje další zkoumání a péči, aby bylo možné vyvážit respektování osobní svobody s etickými standardy v lékařství a ochranou života.

Nicméně v praxi se často objevuje výzva spojená s tím, jak lékaři získají přístup k informacím o dříve vyslovených přáních, zejména pokud nejsou uloženy přímo u poskytovatele zdravotní péče. V současné době neexistuje jednotný systém evidující tato přání, což ztěžuje rychlé a přesné rozhodování v kritických situacích. Lékaři tak nemají povinnost detailně prozkoumávat historii pacienta v hledání takových informací, pokud jim nejsou explicitně poskytnuty. To může znamenat, že i když pacient správně sepíše a ověří dříve vyslovené přání, nemusí se dostat k relevantním zdravotnickým pracovníkům včas a není tedy respektováno.

Otázka etiky a respektování vůle

Dalším důležitým aspektem je otázka etiky v situacích, kdy se lékař musí rozhodnout, zda respektovat dříve vyslovené přání. Je to citlivá oblast, protože přání pacienta může být v rozporu se standardními lékařskými postupy nebo etickými principy. To může vést k rozporům, pokud pacientovo přání není možné plně realizovat nebo pokud by jeho naplnění ohrožovalo ostatní pacienty či společnost.

Budoucnost a potenciální zlepšení

Hledání systému, který by umožnil snadnější a bezpečnější uchovávání dříve vyslovených přání, by mohlo výrazně pomoci v harmonizaci pacientových preferencí s lékařskou praxí. Vytvoření centrálního registru, který by byl snadno přístupný zdravotnickým pracovníkům, a zároveň respektoval pacientovu ochranu osobních údajů, by mohl být jedním z možných řešení. To by umožnilo lékařům rychleji a efektivněji reagovat na situace, kde je zapotřebí zohlednit pacientovy předchozí výslovné preference ohledně zdravotní péče.

Tato situace vyžaduje neustálé hledání optimální rovnováhy mezi respektováním individuální svobody rozhodování a potřebou zajišťovat etické a standardní postupy v oblasti medicíny. Více prostoru pro diskusi a vyjasnění představ o dříve vyslovených přáních by mohlo vést k lepšímu porozumění mezi pacienty a zdravotnickými pracovníky, čímž by se minimalizovaly potenciální konflikty a nedorozumění v kritických zdravotních situacích.

Právní rámec a jeho význam

Dříve vyslovené přání má svůj právní základ v zákonech č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, konkrétně v § 36, a v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, přičemž oba odkazují na Úmluvu o lidských právech a biomedicíně. Tato úmluva jako první definovala pojem "dříve vysloveného přání" v článku 9, který tento institut detailně specifikuje. Tímto způsobem bývá zohledněna pacientova vůle v situaci, kdy není schopen vyjádřit své preference.



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0228 s