Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 25.7.2024, svátek má Jakub 

Hledej

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Aero expozice v hangárech Staré Aerovky

02.07.2024   Michaela Wilhelmová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Aero expozice v hangárech Staré Aerovky Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví. Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923. Jsou zde k vidění také prototypy legendárních cvičných letadel Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely.
 

Hangár č. V se postavil v letech 1940 až 1941 jako nový prostor pro firmu Aero. Dnes je v něm expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů. Prvním hangárem Aero pro sestavování a zalétávání letadel byl právě hangár č. VI. Nejdříve byl vybudován v roce 1920 na okraji Letiště Kbely a později se přesunul k nedalekému letišti v Letňanech. V současnosti je tady expozice firmy Aero, která letos slaví 105. výročí od založení.

Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačkaAero A-18vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva. Šéfkonstruktérem letounu, vyrobeno bylo celkem 20 kusů, byl Antonín Husník. V leteckém muzeu se nachází rekonstruovaný stroj podle tovární dokumentace a původních dílů. Rekonstrukce se uskutečnila v Leteckých opravnách Trenčín v letech 1985 až 1986.

Verze Delfína s označenímXL-29-2 byla vůbec první prototypová verze, která se dostala do vzduchu. První let se uskutečnil v neděli 5. dubna 1959. Naposledy tento zkušební L-129 letěl 19. prosince 1964 a do leteckých sbírek doputoval v roce 1972. Celkem měl letoun za sebou přes 315 nalétaných hodin při 1 054 startech. Aero L-29 Delfín (3 665 vyrobených kusů) se stal nejúspěšnějším výcvikovým strojem všech dob.

Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-29 Albatros, s označenímL-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977. Za jeho vývojem stál světoznámý konstruktér Jan Vlček. Tento prototypměl nalétáno celkem 3 545 hodin při 4 898 startech. Na poslední let se vydal v roce 2010. Do sbírek muzea se dostal v roce 2017. Na kompletaci exponátu se podíleli zaměstnanci firmy Aero, ve které se vyrobilo téměř 3 000 kusů tohoto veleúspěšného cvičného letounu.

Dvoumístný prototyp Aero L-159 (výrobní číslo 5831)byl dokončený v roce 1994 a používal se pro podrobné měření letových výkonů a při ověřování odpalu zbraní. Letoun nalétal skoro 838 hodin v 1589 startech. Poslední let prototypové alky proběhl 23. června 2003. V Leteckém muzeu Kbely se objevil v roce 2010.

Původně německý cvičný a transportníletounSiebel Si-204, který sloužil pro výcvik pilotů, byl v Aero vyráběn pod označenímC-3A.Další verze se využívaly pro vojenské i civilní účely. Ve kbelském muzeu je rekonstruovaný stroj.

Trup bombardovací verze letounu Aero C-3B byl vyrobený v roce 1946 a v muzejních sbírkách je od roku 2015. Letoun s výrobním číslem 409 se vyrobil ve střelecké verzi s pevnými kulomety pod trupem a upravený byl i k práškování proti škůdcům,

Letecké muzeum Kbely, pod které výstavní prostory Staré Aerovky spadají, patří k největším leteckým muzeím v Evropě se sbírkovým fondem 275 letadel. Pro veřejnost je vystaveno přes 120 letadel, zbývají část sbírky je uložená v depozitáři. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016.


Foto: AERO Vodochody AEROSPACE a.s



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0509 s