Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 20.1.2025, svátek má Ilona 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Klíma Klímu připomněl

16.12.2024   Ivo Fencl   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Klíma Klímu připomnělBadatel Matěj Klíma (*1993), jmenovec filozofa Klímy Ladislava (1878-1928), připravil před časem edičně antologii Čtení o Ladislavu Klímovi. Shromáždil podstatné reflexe jeho díla za posledních sto dvacet let od roku 1904 a jedná se o texty třiceti autorů i včetně slovutných pánů Patočky, Šaldy, Březiny či Pavla Eisnera. Každý vnímal jinou perspektivou a Ladislav Klíma je ostatně nezařaditelný. Například Eisner chválí jedním dechem „smělost“ jeho romaneta, v rukou dcery by je však „viděl nerad“.

První dva oddíly knihy shrnují analýzy zveřejněné do Klímovy smrti, třetí ty do roku 1948 a následuje i čtvrtá část…, přičemž to byla šedesátá léta, kdy byl Klímův odkaz vzkříšen po takřka dvacetiletém mlčení.

Ladislav Klíma se za života vlastně proslavil pouze jedinkrát, a to když byl (1922) spolupodepsán pod hrou svou a Arnošta Dvořáka Matěj Poctivý, uvedenou Stavovským divadlem. Na tomto „nihilistickém, vulgárním“ dramatu, jak bylo také zváno, měl menší podíl a… Československá obec novinářská protestovala proti očerňování svého stavu a poprosila o odstranění hry z repertoáru. To samé žádal vehementně Jaroslav Hilbert, předseda Dramatického svazu. Ale Karel Čapek, Karásek ze Lvovic či F. X. Šalda podepsali 16. března 1922 v Lidových novinách prohlášení, podle něhož by bylo zapovězení dramatu nepřijatelným zásahem do umělecké svobody.

Po Únoru 1948 byl Ladislav Klíma zakázaný. Sazba třetího vydání jeho Světa jako vědomí a ničeho byla rozmetána a víceméně zázrakem vydržela reklama na jeho práce ve vestibulu „Nového veseloherního divadla“ do roku 1950. Dál ne. Šaldova studie o něm musela ze souborného kritikova díla ven… a pozitivně Klímu reflektovali leda Hrabal, Hiršal, Kolář či Egon Bondy, ale v paralelní kultuře. Pro underground sedmdesátých, osmdesátých let se stal svatým, ba bohem, a byl mytizován. A už v druhé polovině let sedmdesátých se jím začala zabývat jeho dnešní francouzská editorka Erika Abrams (*1952).

Kdo nad ním přemítá v naší knize? Například významný filozof, historik a překladatel Josef Zumr (*1928), který zemřel letos 2. července.

Právě on je tím, kdo - ještě s Olgou Svejkovskou - kdysi připravil známou, reprezentativní knihu Vteřiny věčnosti pro populární edici Světová četba (1967). Uvnitř toho svazečku je i Zumrova syntetizující předmluva, zdůrazňující Klímovu příbuznost s existencialisty.

V knize ale potkáme i hodnotitele starší, a právě před sto lety zemřel jeden z nich, a to Gustav Zába (1854-1924), autor filozofických hesel Ottova slovníku naučného a překladatel Kanta… A před šedesáti roky odešel i jeden z nejvýznamnějších klímologů Jaroslav Kabeš (1896-1964).

Ten byl do roku 1948 ředitel Agrární banky a v letech 1949-1953 dokonce ministrem financí; za jeho působení došlo k měnové reformě. Do roku 1957 pak řediteloval Státní banku. Už od roku 1927 se ale stával i znalcem a editorem Klímova díla. „Po linii idealismu“ mu objekt zájmu připadal jako „poslední slovo Hegelovy filozofie“ a neostýchal se (1945) rozvrhnout jeho dílo do víc než dvaceti svazků. Následkem Únorového převratu vyšly jen dva, ale Kabeš se Klímou obíral dál a zasvětil do jeho světa básníka Ivana Diviše.

Právník, sociolog a historik Emanuel Chalupný (1879-1958) psal o Františku Bílkovi a Otokaru Březinovi. Taky o Ladislavu Klímovi, jehož byl celoživotní přítel a mecenáš. Chalupný financoval jeho druhou knihu Traktáty a Diktáty a jako recenzent ji staví mezi „největší události“ v dějinách české filozofie. Co víc, stál za Klímou opakovaně jako právník a trojicí adorativních článků reagoval na vydání knihy Vteřina a Věčnost. 8. května 1928 uveřejnil Klímův nekrolog v Literárních rozhledech a po smrti filozofa apeloval na majitele jeho rukopisů, aby je poskytli pro knižní vydání. Ještě roku 1948 přispěl vzpomínkou do sborníku Ladislav Klíma: filozof-básník.

Kdo další z přítomných autorů Klímu finančně podporoval? Filozof, pěvec a inženýr chemie Miloš Srb (1892-1944) byl taky jeho mecenáš… a jediný, komu se dá říkat Klímův žák. Roku 1922 si poznamenal, že „vyššího“ člověka nepoznal a od roku 1937 se angažoval v Klímově společnosti, která se pokoušela vydat filozofovu pozůstalost.
Mecenášem Klímovi byl ale již básník Otokar Březina (1868-1929), a to navzdory tomu, že Klíma jeho verše a myšlenky parodoval. Asi na jedenáct hodin se setkali jedinkrát (1926) a nelitoval ani jeden. Přesto měl Březina Utrpení knížete Sternenhocha za „pouhý náčrt“ a bude to až František Hrubín (1948), kdo apeluje na Ludvíka Kunderu, aby dal svým zahraničním známým knihu přeložit. Proč? Klíma se tak stane „jedním z největších světových autorů“.

Filmový scénárista a kritik Josef Kodíček (1892-1954) byl dramaturg a režisér Vinohradského divadla (1927-1930). Od roku 1938 žil v Londýně a stal se (1951) redaktorem Svobodné Evropy. I on Klímu finančně podporoval, přátelili se a poskytl mu prostor v Tribuně. Inicioval vydání knihy Traktáty a Diktáty, kterou mu Klíma navíc dedikoval, a Kodíček doprovodil předmluvou Slavnou Nemesis. Je taky autor rozsáhlého Klímova portrétu L. Klíma - český případ (1922), přičemž originalitu filozofa vyzdvihoval až exaltovaně a Čechům opakovaně vyčítal, že Klímu nechali strádat.
Anarchista Josef Bláha (1889-1938) napsal utopickou novelu Cesty z Babylonu (1933), ale v naší publikaci má starší text Z mladé české filozofie (1912), věnujícím se Klímově prvotině. Katolický nakladatel Josef Florian (1873-1941), který se ocitl pod vlivem francouzského prozaika Léona Bloye (jehož překládal), se roku 1929 vymezil proti Klímově novele Soud boží. Kritik Jindřich Vodák (1867-1940) se - právě před sto lety (1924) - stal kulturním referentem Českého slova a Klímovu filozofii považoval za dekadentní a nemravnou. Nebezpečnou. Přesto mu zkoušel rozumět a počínaje nekrologem byl vstřícnější, jak tomu bývá. Mylně však chápe Klímu jako cosi, co vytvořila první světová válka a co přitakává hrubosti a „nízkostem“ jí stvořeným. Konstatoval také nevyhýbavě, že se Klíma podle hesla „stůj stranou“ vyhnul každému poutu i závazku a činil tak dobrovolně. Nežil tím pádem podle Vodáka „naplno“, neakceptoval povinnosti, „usnadnil“ si život.

Filozof Ferdinad Pelikán (1885-1952) redigoval svého času a velmi dlouho Ruch filozofický (1921-1942) a nebere si rovněž servítky, jak je naší knihou předvedeno. Klíma si, říká, přivodil pitím tuberkulózu. V Klímově pozůstalosti byl, dodejme, výtisk Pelikánova Boje za svobodu české filozofie (1927), který věnoval filozof filozofovi jako „váženému příteli“.

Spíš proti Klímovi stál básník a kritik Bartoš Vlček (1897-1926) a po matematiku Karlu Vorovkovi (1879-1929), který u nás - jako jeden z prvních - obhajoval teorii relativity, zbylo v Klímově pozůstalosti poděkování za výtisk knihy Vteřina a Věčnost, lístek s pozváním na večeři a výtisk práce s věnováním Klímovi. Vorovka jej vnímal především jako mystika a „filozofického Žháře“, což napsal s velikým ŽET.

Filozof a mystik Vladimír Hoppe (1882-1931) měl za hlavní zdroj poznání kontemplaci a intuici - a Klíma mu nebyl úplně cizí. Přispěvatel Lidových novin a filozof Rudolf Procházka (1889-1945) považoval za východisko z civilizační krize válku a cosi podobného hledal u Klímy. Mykolog a filozof Živan Vodseďálek (1903-1976) pracoval dlouho v rozhlase a vedl po druhé světové válce vzdělávací pořady Volná tribuna a Rozhlasová univerzita. Klímovo dílo označil roku 1931 za potenciální opodstatnění fašismu.

Už zmiňovaný kritik, historik a překladatel Pavel Eisner (1889-1958) totéž dílo vytrvale propagoval a komentoval. Mj. píše (1928): „Kdyby psal německy, rvaly by se o něho první listy a revue. Kdyby psal anglicky, založil by u nás školu.“ Jen den po Klímově smrti otiskl v Prager Presse svůj překlad jeho Úcty ke stáří a v nekrologu přirovnal Ladislava Klímu ke Karlu Krausovi. Kritik, pátečník a redaktor Lidových novin Jan Münzer (1898-1950) uvedl do českého povědomí právě dílo Karla Krause - a roku 1939 emigroval do Spojených států, aby (od roku 1948) pracoval v redakci českého vysílání Hlasu Ameriky. Utrpení knížete Sternenhocha nazval „metafyzickou detektivkou“.
Sociolog a filozof Josef Ludvík Fischer (1894-1973) vypracoval (1919) disertační práci o Schopenhauerovi a za druhé světové války žil ilegálně v Nizozemí. Klímův individualismus považoval za „embryonální“ a za pouhé násobení myšlenek Nietzscheho a Stirnera. Roku 1939 psal o Klímově „neodpovědné hře“, o jeho sebezbožnění, rušení kázně, řádu… a výsledné „karikatuře“ lidské přízemnosti. O nedostatku smyslu pro „život v řeholi“. Klímův individualismus asi po právu vnímal jako nezřízený.

Další spoluautor naší publikace Rudolf Černý (1905-1979) byl Únorovém převratu perzekvován a publikačně se odmlčel, ale roku 1940 charakterizoval Klímu jako mystika, jenž udělal život jevištěm téhož, co bývá jinak „rozvíjením fiktivních situací“. Klímovu praxi velice trefně srovnával s praxí jogína.

František Götz (1894-1974), profesor DAMU, kritik, historik, dramatik, romanopisec a scénárista, pracoval většinu života v Národním divadle, nakonec jako šéfdramaturg (1965-1969). Od roku 1960 byl i profesorem Univerzity Karlovy. Chválil procítěnost Klímova psaní a poznamenal (1928) do Židovských zpráv: „Některé jeho traktáty jsou téměř hymnické.“

Spisovatel a kritik Karel Sezima (1876-1949) zařadil roku 1932 povídku Jak bude po smrti do svazku Výbor z krásné prózy československé.

Ignorování Klímy vadilo i básníku Kamilu Bednářovi (1912-1972) a čteme v knížce jeho text v tomhle duchu. Historik a kritik Miloslav Novotný (1894-1966) se ovšem vymezil vůči nihilismu hry Matěj Poctivý, kde je východiskem pouze (málo plodný) smích.
Básník a kritik Karel Bodlák (1903-1989) zanechal v pozůstalosti snad tisíce listů s poznámkami k Ladislavu Klímovi a psycholog, filozof a disident Jiří Němec (1932-2001), vůdčí tvář udergroundu a iniciátor Charty (roku 1983 emigroval do Rakouska) se o Klímu zajímal od roku 1959. Ukázky jeho díla publikoval v druhé polovině šedesátých let ve Tváři.

Filozof Jan Patočka (1907-1977) pochopil Klímovu filozofii jen jako „konec slepé uličky“ a chápal autora co „myslitele absurdity“. F. X. Šalda (1867-1937) srovnal Utrpení knížete Sternenhocha s Lautréamontovým dílem a zachovaly se dva dopisy, které si Klíma a on vyměnili u příležitost Šaldových šedesátin… Pokud si svazek Čtení o Ladislavu Klímovi pozorně projdete, získáte i představu o stěžejních otázkách tímhle mužem nastolených. Současně, a to je podstatné, i o povaze českého prostředí, v němž je podobným filozofickým oříškům údělem zapadat. Ne že by - občas - nezarezonovaly!

Čtení o Ladislavu Klímovi. Ilustrace Emil Filla, Jindřich Štyrský, Alfréd Justitz, Jan Konůpek a další. Uspořádal, bibliografii sestavil a úvodní studii napsal Matěj Klíma. Rejstříky Michal Topor. Jako 19. svazek edice Antologie vydal Institut pro studium literatury. Praha 2022. 228 stran.

Čtení o Ladislavu Klímovi: Ve světle svých stínů (2022)
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.037 s