8 překvapivých faktů o kultovním Jurském parku
02.02.2025
Michaela Wilhelmová
Film
Snímky z filmové série Jurský svět nestárnou ani po 32 letech od svého uvedení. Proto vám odhalíme největší zajímavosti z natáčení, která dokazují, že za úspěchem Jurského parku stojí nejen fascinující příběh, ale také úžasná technologická a tvůrčí práce. Prima COOL navíc v souvislosti s novým dílem, který bude mít kino premiéru v červenci, přichystala na každý únorový nedělní večer jeden z filmů této kultovní série.
1. Revoluce jménem CGI
Film Jurský park (1993) byl průkopníkem ve využití počítačové animace (CGI) pro tvorbu dinosaurů. Herci si tak museli zvykat na hraní bez kulis, které byly následně digitálně doplněny, což je dnes už běžné. Podle tvůrců to bylo také historicky poprvé, kdy se digitálně vyměnila tvář na obrazovce ve filmu – když postava Lex v jedné scéně propadne větracím otvorem, tvář kaskadérky je digitálně nahrazena tváří Ariany Richardsové. Joseph Mazzello, představitel Tima, dokonce přiznal, že poprvé musel točit „pozpátku“ – scéna, kdy na něj padají kosti dinosauří kostry, byla ve skutečnosti natočena opačně, zvednutím kostry ze země, a výsledný efekt byl vytvořen obrácením záběru.
2. Ikonický T-Rex byl neplánovaný hrdina filmu
Slavný konec, kdy se samice T-Rexe vrací a zabíjí dravce, nebyla původně v plánu. Steven Spielberg si totiž během natáčení uvědomil, že má potenciál stát se hvězdou filmu. Celý scénář tak musel být při roztočeném filmu přepracován, aby mohla přežít. Díky tomu se stala ikonickou součástí Jurského parku a její přezdívka „Rexy“ je mezi fanoušky dodnes populární. Objevuje se i v dalších filmech série, včetně prozatím posledního dílu v roce 2022. Stopy po soubojích s velociraptory, které utržila během finále prvního dílu, jsou viditelné i v dalších filmech.
3. Jak vznikla slavná scéna se skleničkou?
Podle supervizora speciálních efektů Michaela Lantieriho byl překvapivě jednou z nejtěžších scén na vytvoření ikonický záběr na vibrující vodu ve sklenici, když se svými kroky blíží T-Rex. Po mnoha pokusech nakonec našli řešení – zafungoval jeden akord během hraní na kytaru, který vytvářel dostatečně intenzivní vibrace. Chris Pratt (Owen) prozradil, že právě tato scéna je na celé sérii jeho nejoblíbenější. Zvuk tyranosauřích kroků je ve skutečnosti zvuk padání pokácených sekvojí.
4. Kulisy se stavěly kolem obřích modelů dinosaurů
Modely dinosaurů byly tak obrovské a těžké, že je štáb nemohl přesouvat. Proto než aby s nimi hýbali, stavěli kulisy kolem nich. Například model T-Rexe měřil 6 metrů na výšku, 12 metrů na délku a vážil kolem 8 tun. Spinosaurus pro třetí díl série byl největším postaveným zvířecím robotem. Dosahoval skoro 8 metrů na výšku, 13 metrů na délku a vážil téměř 11 tun.
5. Zvuky dinosaurů jsou dle skutečných zvířat
Zvukový supervizor Al Nelson vnímá zvuky dinosaurů i po 32 letech jako mistrovské dílo, které se stalo předlohou pro mnoho dalších filmů. Jelikož neexistuje žádná zvuková knihovna pro dinosauří zvuky, tvůrci pečlivě skládají dohromady nahrávky zvířat. A to i u posledního dílu z roku 2022. Někdy je prolínají do sebe, jindy zas navazují na sebe podle intenzity, kterou chtějí vytvořit. K vytvoření řevu dinosaurů tvůrci využili nahrávky různých zvířat – psů, prasat, tučňáků, šelem, aligátorů či slonů. Pokud se dobře zaposloucháte, klíčovým zvukem v řevu T-Rexe je křik slůněte a řev lva a krokodýla. Projevy velociraptora zase vznikly z hrdelních tonů mrože a vysokých zvuků delfína. Nedospělý tyranosaurus je ve skutečnosti křik mláděte velblouda. Hrozivý IndominusRex jsou ve skutečnosti prasata smíchaná s leopardy.
6. Déšť probouzel T-Rexe k životu
Animatronický T-Rex, používaný během natáčení, měl jeden nečekaný problém – déšť. Když nasákl vodou, mohl nečekaně „ožít“ a začít se třást, což několikrát vyděsilo štáb během oběda. Tento problém nakonec vyřešil tým lidí, kteří po dotočení dešťových scén dinosaury sušili.
7. Mosasaurus: Sen fanoušků ožívá
Vodní dinosaurus Mosasaurus, který se poprvé objevil ve filmu Jurský svět, byl svými pohyby inspirován krokodýly a jeho řev vznikl smícháním zvuků velryb a mrožů. Tvůrci tím splnili dlouholeté přání fanoušků vidět obávaného predátora z hlubin oceánů.
8. Jeff Goldblum a jeho nápad na světlici
Scéna, kde Ian Malcolm odvede pozornost T-Rexe světlicí, byla improvizací herce Jeffa Goldbluma. Původně měla postava Malcolma pouze utéct, ale sám herec navrhl zakomponovat do scénáře tento hrdinský moment a režisér souhlasil. Během natáčení si herec navíc doopravdy popálil ruku, což dodalo scéně na reálnosti.
Text vychází z tiskové zprávy