Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pondělí 28.4.2025, svátek má Vlastislav 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


100leté výročí: Špaček trhl národní výškový rekord

03.04.2025   redakce   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

100leté výročí: Špaček trhl národní výškový rekordPřed sto lety šéfpilot společnosti Aero Josef Novák dosáhl výškového rekordu 8 651 metrů na stíhacím letounu Aero A-18. Tento výkon o dva měsíce později ještě překonal, když se stejným strojem a upraveným motorem vystoupal do rekordní výšky 9 140 metrů.

Úspěch potvrdil nejen výjimečné vlastnosti první sériově vyráběné československé stíhačky, ale také významnou roli společnosti Aero v rozvojidomácího i světového letectví.

Výškový rekord z roku 1925 byl důkazem nejen technické vyspělosti letounu, ale také mimořádných schopností šéfpilota Nováka, který patřil k nejvýznamnějším osobnostem tehdejšího letectví. Jeho výkon ukázal, že československé letectví má světový potenciál a že Aero bylo vždy lídrem v inovacích.„Odkaz Aero A-18 a Josefa Nováka přetrvává dodnes a připomíná průkopnického ducha, který stále provází české letectví. Historie Aero je plná momentů, kdy jsme posouvali hranice. Josef Novák a letoun Aero A-18 jsou nedílnou součástí tohoto dědictví, které dnes ožívá v podobě našeho letounu L-39 Skyfox.Ten s úspěchem navazuje na dlouhou tradici českého leteckého inženýrství a reprezentuje moderní taktický a cvičný letoun, který je schopný podpořit požadavky vzdušných sil armád nejen evropských zemí na zvýšení bezpečnosti a obranyschopnosti,"uvádí Viktor Sotona, prezident společnosti Aero.

Letoun Aero A-18 byl jedinou sériově vyráběnou stíhačkou společnosti Aero a stal se symbolem technického pokroku první republiky. Jako dvouplošník s pevným podvozkem a hvězdicovým motorem sloužil v československém vojenském letectvu. Pro svou kompaktní konstrukci a výškový profil si vysloužil přezdívku „špaček“.Kromě výškového rekordu se Aero A-18 prosadilo i v leteckých soutěžích. V roce 1924 zvítězil Josef Novák s upravenou verzí A-18b ve II. ročníku rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky, kde dosáhl rychlosti 263,4 km/h. Letoun se také úspěšně prezentoval na mezinárodní letecké výstavě ve Švédsku v roce 1923.


Zdroj: upravená TZ



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0304 s