Píše se rok 1959. V českém filmu té doby se objevuje
několik filmů s tématikou mravně narušené mládeže. Je s podivem, že v záři komunistické hvězdy mohou takoví mladí lidé vůbec existovat, respektive, že je doba přiznala. I když to byl pohled mnohdy schematický až křečovitý - jako např. v Gajerově filmu
VINA VLADIMÍRA OLMERA (medik a parta neodpovědných přátel se podílí na krádeži automobilu) nebo silně umírněný -
CESTA ZPÁTKY Václava Kršky (pokus o oloupení pokladní kina trojicí mladíků) vždy musel přijít jednoznačný závěr - společnost vrátí provinilce do svého lůna a dá jim možnost polepšení.
Náprava hříšnice se koná i ve filmu
PROBUZENÍ, ale nevyčítejme to Jiřímu Krejčíkovi, který optimistický závěr svého filmu z roku 1959 musel přidat na nátlak schvalovatelů dodatečně. Přesto je jeho film mimořádně silným a na svou dobu jedinečným dílem.
Příběh mladé kadeřnice Jitky, která zběhne z učení i z dětského domova, toulá se s partou výtržníků a zlodějíčků pražskými ulicemi, pasážemi a opuštěnými skladišti, a žije z drobných krádeží,
je i dnes - díky mistrovské režii a výraznému hereckému výkonu Jany Brejchové - stále poutavým dramatem. Jitka sice skončí ve výchovném zařízení, ale potká opravdovou lásku - číšnického učně Tomka
(Jan Šmíd).
Režisér Jiří Krejčík, známý svým perfekcionalizmem, doslova vydřel z herců opravdovost a přesvědčivost. Jana Brejchovou, hrající až dosud především naivky s velkýma očima, obsadil do zcela jiné role a aby se jí stala vlastní, poslal ji dokonce na jednu noc do "pasťáku" v Braníku, kde končily odchycené holky z ulice. Zdařilé jsou i další postavy zkažené mládeže - Petr Kostka ve svém hereckém debutu, Jiří Kodet čí Jiří Šíbr. I zde se však ukazuje, že hrát roli lotra je snažší nežli klaďase - vzorová mládež v podání Libuše Švormové příliš nepřesvědčí. Jako perličku mohu připomenout pamětníkům, že v roli zpěvačky vystupuje pozdější velká osobnost televizní obrazovky Milena Vostřáková. Ve filmu debutovala také Helga Čočková

Není divu, že film se stal ve své době obrovským diváckým hitem a to nejen u nás, ale i zemích tehdejšího socialistického bloku a z Jany Brejchové udělal mezinárodní hvězdu. Díky režiséru Krejčíkovi se do filmu podařilo dostat svéráznou generační výpověď mladých, kteří si začínají uvědomovat omezení, v nichž jsou nuceni žít a snaží se proto tomu protestovat. Je to zároveň boj za svobodu projevu - ve vlasech na emana, oblečení, v horování pro zakázaný rock´n´roll. Jana Brejchová na natáčení po létech vzpomíná: "Ten den v ústavu mi dal hodně. Pochytila jsem tam různé výrazy. Když jsem pak ráno přišla na zkoušku ke Krejčíkovi, kde byl Jirka Kodet - hned jsem mu řekla: „Dej mi žváro!“ Všichni na mě koukali. A já na ně: „Prcka nemáš? Aspoň malinkýho?“ (směje se). To byl tenkrát velký nápad, natáčení jsme si užili. Jeden černoch, který tady studoval medicínu, nás učil rock’n’roll a mambo. Chodili jsme do Alfy si to vyzkoušet a bylo to docela dobrodružný. Pokaždé po několika minutách přišel pořadatel s policií a vyvedli nás, protože tenkrát to bylo zakázaný." (z rozhovoru Milana Eisenhammera 16.10.2006 v ona.idnes.cz)
PROBUZENÍ bylo jedním z filmů probouzející se české kinematografie, která se v závěru padesátých let začala nadechovat trochy svobody a uvolnění. Bohužel to netrvalo dlouho - na I. festivalu českých a slovenských filmů v Banské Bystrici byla pod heslem "Za užší spojení filmové tvorby se životem lidu" řada filmů tvrdě krizována za
"černý schematismus", a tak v dalších letech plnili společenskou odpovědnost a stranickost filmy jako VSTANOU NOVÍ BOJOVNÍCI či O &SEVCI MATOU&SOVI. Ale to už je jiná kapitola, ne tak radostná jako doba vzniku Krejčíkova
PROBUZENÍ, které září opravdovostí a nefalšovaností i po letech.
Foto: csfd.cz, fdb.cz, ceskatelevize,cz
****************************
PROBUZENÍ
Filmové studio Barrandov 1959, režie Jiří Krejčík, námět Otakar Kirschner,
hudba Zdeněk Liška, kamera Vladimír Novotný.
V televizi - neděle 10. ledna ČT1 - 14,15 hod.
