Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - KVÍZ: Porozumění textu z didakťáků



Úvodník: Také si myslíte, že mladých způsobují problém didaktické testy, protože málo čtou a nerozumí textu? Máte příležitost si tuto oblast vyzkoušet v článku níže. Ukázkové úlohy jsou výběrem z didaktických testů od společnosti CERMAT, a to v prvním případě na úrovni přijímacích testů na střední školu, v druhém případě na úrovni maturitní. Tak si pojďme zkusit, jak jste na tom s porozuměním textů my.
 

Článek:

1 Odpovídá alespoň některé z výše uvedených tvrzení TEXTU 1?
Tvrzení č. 1: Před rodným domem snícího chlapce stojí chlév.
Tvrzení č. 2: Chlapec se v jednom ze svých snů přikryl mroží kůží.

A) ne, žádné z těchto tvrzení
B) ano, každé z těchto tvrzení
C) ano, avšak pouze tvrzení č. 1
D) ano, avšak pouze tvrzení č. 2

2 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(Tvar sedě je v TEXTU 1 vyznačen tučně.)
A) Tvar sedě v textu vyjadřuje, že chlapec usedl na kámen až chvíli poté, co
v zamyšlení bloudil jakousi zemí.
B) Tvar sedě v textu vyjadřuje, že chlapec seděl na kameni právě v té chvíli, kdy
v zamyšlení bloudil jakousi zemí.
C) Tvar sedě v textu vyjadřuje, že chlapec seděl na kameni až do chvíle, než začal
v zamyšlení bloudit jakousi zemí.
D) Tvar sedě v textu vyjadřuje, že chlapec usedl na kámen právě v té chvíli, kdy
přestal v zamyšlení bloudit jakousi zemí.

3 Které z následujících tvrzení o TEXTU 1 je pravdivé?
(Úlohu řešte na základě definic uvedených v TEXTU 2.)
A) V druhé části textu se vyskytuje epizeuxis, nikoli však anafora.
B) V druhé části textu se vyskytuje epizeuxis a současně také anafora.
C) Ve třetí části textu se vyskytuje epizeuxis, nikoli však anafora.
D) Ve třetí části textu se vyskytuje epizeuxis a současně také anafora.

4 Ve verši ztichla celá ves není sdělovaná skutečnost vyjádřena přímo, ale pomocí
přenesení významu. Ve které z následujících vět dochází k přenesení významu
nejpodobnějším způsobem jako v uvedeném verši?

A) Ujeli teprve třetinu cesty.
B) Seběhla se tam půlka naší ulice.
C) Davy lidí se shromáždily na náměstí.
D) Skupina žáků odjela do hlavního města.


VÝCHOZÍ TEXT 3 K ÚLOHÁM 5-10 

Nobelova cena za příběhy utrpení a odvahy

Češi mají jediného držitele nejprestižnějšího ocenění na poli literatury. To rusky
píšících laureátů Nobelovy ceny za literaturu je více. Přesto od doby, kdy byla tato cena
udělena disidentovi Alexandru Solženicynovi, uplynulo dlouhých 45 let, než se stejné
pocty dočkal další rusky píšící spisovatel (nepočítáme-li Josifa Brodského, který v roce
1987 cenu dostal jako Američan). Stalo se tak 24 let po zániku SSSR, tedy v roce 2015.
Tehdy totiž slavnou cenu získala Světlana Alexijevičová – autorka, která se netají svými
názory na totalitní režimy.
Velikáni ruské literatury bývali mistři fikce, JEJÍCHŽ účelem bylo vytvořit sytější obraz
ruské společnosti, než nabízela realita. Jeden z prvních, kdo pochopil, že skutečnost je
barvitější než fikce, byl Solženicyn, autor známého díla Souostroví Gulag, které popisuje
osudy vězňů v ruských lágrech.
Alexijevičová však jde mnohem dál. Jak sama říká, kdyby
tvořila ve stejném století jako Dostojevskij, psala by fikci, jenže dnes „beletrie nedokáže
popsat hrůzy, které lidé prožívají“.
Alexijevičová kombinuje literaturu s novinařinou, přístupem ke sběru materiálu se
liší od ostatních spisovatelů. Její metoda práce rozhodně není standardní: cestuje po
celém postsovětském prostoru a mluví se stovkami lidí. Z jejich zpovědí vytváří celek,
jenž vyráží dech. Fádní nejsou jen samotné příběhy, ale i autorčina práce s jazykovými
prostředky. Alexijevičová umí vyslechnutá svědectví přepsat do formy, která zachovává
autenticitu výpovědí a současně je mění v literární dílo. Témata knih dokazují její cit
pro neuralgické body sovětských dějin: válka v Afghánistánu (očima veteránů i očima
těch, kterým se příbuzní vrátili z války v rakvích) nebo Černobyl (očima těch, kteří viděli
záři nad elektrárnou). Alexijevičová tyto příběhy uchopila s nebývalou invencí. Každého
čtenáře, JEHOŽ podobná témata oslovují, její knihy zaujmou.


5 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda jednoznačně vyplývá
z výchozího textu 3 (A), či nikoli (N):


5.1 Světlana Alexijevičová uvedla, že kdyby tvořila v 18. století, psala by fikci.   A N
5.2 Josif Brodskij a Alexandr Solženicyn se stali laureáty Nobelovy ceny za
literaturu před zánikem Sovětského svazu.   A N
5.3 Na rozdíl od Alexandra Solženicyna, odpůrce sovětského totalitního
režimu, Světlana Alexijevičová totalitní režimy veřejně obhajuje.  A N
5.4 Téma války v Afghánistánu představila Světlana Alexijevičová mimo jiné
z pohledu lidí, kteří byli příbuznými obětí tohoto válečného konfliktu.  A N

6 Která z následujících možností nabízí vhodnou náhradu za slovo chybně užité
ve výchozím textu 3?

Chybně užité slovo je v případě této úlohy slovo, které má význam neodpovídající
kontextu výchozího textu. Posuzovaná slova jsou v textu vyznačena tučně.
A) místo fádní má být fascinující
B) místo invence má být konvence
C) místo standardní má být inovativní
D) místo autenticita má být autobiografie

7 Které z následujících tvrzení o souvětí podtrženém ve výchozím textu 3 je
pravdivé?

A) Souvětí obsahuje celkem pět vět, dvě z nich jsou hlavní.
B) Souvětí obsahuje celkem čtyři věty, dvě z nich jsou hlavní.
C) Souvětí obsahuje celkem pět vět, pouze jedna z nich je hlavní.
D) Souvětí obsahuje celkem čtyři věty, pouze jedna z nich je hlavní.

8 Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text 3?
A) publicistický text s prvky hodnotícími tvorbu Světlany Alexijevičové
B) publicistický text mapující pozadí udělování Nobelovy ceny za literaturu
C) odborný text s prvky analyzujícími důsledky ocenění Světlany Alexijevičové
D) odborný text objasňující kritéria výběru kandidátů na Nobelovu cenu za literaturu

9 Které z následujících tvrzení o zájmenech zapsaných ve výchozím textu 3 velkými
písmeny je pravdivé?

A) Tvar jejíchž je v textu užit správně, místo chybně užitého tvaru jehož do textu
patří tvar jež.
B) Tvar jejíchž je v textu užit správně, místo chybně užitého tvaru jehož do textu
patří tvar jímž.
C) Tvar jehož je v textu užit správně, místo chybně užitého tvaru jejíchž do textu
patří tvar jejíž.
D) Tvar jehož je v textu užit správně, místo chybně užitého tvaru jejíchž do textu
patří tvar jejímž.

10 Napište příjmení českého držitele Nobelovy ceny za literaturu. Otázka je za 1 bod.
Jakákoli chybná informace, tedy i nadbytečná, např. uvedení chybného křestního
jména a správného příjmení, je považována za chybu.

Doufám, že se vám podařila minimálně polovina, tedy minimálně 5 otázek z 10. Pozor, u úlohy 5 však musíte mít správně všechny 4 odpovědi, jinak je to chyba. 

Řešení kvízu

 

07.06.2025 - Renata Šindelářová